License: CC BY 4.0 (Attribution) CC BY 4.0 (Attribution)
Publisher DOI: 10.15460/apimagazin.2023.4.1.129
Title: Die Rolle der Wissenschaftlichen Bibliotheken für die Wissenschaftskommunikation im 21. Jahrhundert
Language: German
Authors: Boehlke, Fabian 
Keywords: Wissenschaftskommunikation; Interne Wissenschaftskommunikation; Wissenschaftliche Bibliothek; Digitalisierung; Literatur; Science Communication; Scholarly Communication; Scientific Library; Digitalization; Literature
Issue Date: 31-Jan-2023
Journal or Series Name: API Magazin 
Volume: 4
Issue: 1
Abstract: 
Die interne Wissenschaftskommunikation hat sich stark gewandelt und findet im digitalen Zeitalter nicht selten öffentlich statt. Neue Technologien ermöglichen Forscherinnen und Wissenschaftlern viel umfangreichere Formen der Kommunikation und Kooperation. Wissenschaftliche Bibliotheken, welche bisher zentrale Akteure der internen Wissenschaftskommunikation waren, müssen deshalb ihre Rolle neu definieren. In diesem Text wird zunächst die Problematik beschrieben, mit welcher die wissenschaftlichen Bibliotheken im 21. Jahrhundert konfrontiert sind. Anschließend werden mögliche Chancen und Perspektiven für die Bibliotheken vorgestellt.

Scholarly communication has undergone major changes and is often public in the digital age. New technologies enable researchers to engage in much broader forms of communication and cooperation. Scientific libraries, which until now have been central actors of internal science communication, must therefore redefine their role. This text will first describe the problems faced by scientific libraries in the 21st century. Possible opportunities and perspectives for libraries are then presented.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/13629
ISSN: 2699-6693
Institute: Department Information 
Type: Article
Appears in Collections:SAIL

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

297
checked on May 3, 2024

Download(s)

88
checked on May 3, 2024

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Note about this record


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons