License: CC BY 4.0 (Attribution) CC BY 4.0 (Attribution)
Publisher DOI: 10.15460/apimagazin.2023.4.2.155
Title: Bedeutung und Potenziale studentischer Partizipation: Kontextualisierung und erste Ergebnisse einer durch das Projekt KOMWEID durchgeführten Befragung Studierender der HAW Hamburg
Language: German
Authors: Schrader, Saskia 
Keywords: Studentische Partizipation; Studentische Beteiligung; Studium und Lehre; KOMWEID; HAW Hamburg; Student Participation; Student Involvement; Study and Teaching
Issue Date: 29-Jun-2023
Journal or Series Name: API Magazin 
Volume: 4
Issue: 2
Abstract: 
Durch Partizipation erhalten Studierende die Möglichkeit Studium und Lehre mitzugestalten und Mitverantwortung für ihr Studium und die Lehre zu übernehmen. Anders als in der Hochschulpolitik sowie der studentischen Selbstverwaltung scheint die studentische Partizipation in Bezug auf Studium und Lehre bisher weniger verbreitet. Dieser Artikel thematisiert zunächst auf theoretischer Basis Bedeutung und Potenziale von studentischer Partizipation in Studium und Lehre sowohl für Hochschulen als auch für Studierende. Anschließend wird auf die vom Projekt KOMWEID an der HAW Hamburg durchgeführte Befragung der Studierenden zum Thema studentische Partizipation eingegangen. Es werden erste Ergebnisse, sowie Schlussfolgerungen und Handlungsempfehlungen zu den Fragen „Wollen Studierende partizipieren und wenn ja, wissen sie wo dies möglich ist?” und „Welche Hindernisse halten Studierende von einer Beteiligung ab und wie können diese möglicherweise aus dem Weg geräumt werden?”, thematisiert.

Participation gives students the opportunity to help shape their studies and teaching and to take responsibility for the teaching they receive. However, unlike in higher education policy and student self-administration, student participation in relation to studying and teaching has been less widespread to date. First, this article addresses the significance and potential of student participation in studying and teaching, for both higher education institutions and students on a theoretical basis. It then looks at the survey conducted by the KOMWEID project at HAW Hamburg among students on the topic of student participation. Initial results as well as conclusions and recommendations for action on the questions “Do students want to participate and if so, do they know where this is possible?” and “What obstacles prevent students from participating and how can these possibly be removed?” will be addressed.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/14148
ISSN: 2699-6693
Institute: Department Information 
Type: Article
Appears in Collections:SAIL

Files in This Item:
File Description SizeFormat
2023_Schrader_Studentische_Partizipation_an_Hochschulen.pdf253.21 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Note about this record


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons