Verlagslink DOI: 10.1177/01655515211014157
Titel: Misplaced trust? : The relationship between trust, ability to identify commercially influenced results and search engine preference
Sprache: Englisch
Autorenschaft: Schultheiß, Sebastian  
Lewandowski, Dirk  
Schlagwörter: information literacy; online survey; search engines; user trust
Erscheinungsdatum: 14-Mai-2021
Verlag: SAGE Publications
Zeitschrift oder Schriftenreihe: Journal of information science 
Wird ergänzt von: 10.17605/OSF.IO/JYV9R
Projekt: Der Effekt der Suchmaschinenoptimierung auf die Suchergebnisse von Suchmaschinen: Modellentwicklung, empirische Überprüfung und Triangulation mit NutzerInnen und ExperInneneinschätzungen 
Zusammenfassung: 
People have a high level of trust in search engines, especially Google, but only limited knowledge of them, as numerous studies have shown. This leads to the question: To what extent is this trust justified considering the lack of familiarity among users with how search engines work and the business models they are founded on? We assume that trust in Google, search engine preferences and knowledge of result types are interrelated. To examine this assumption, we conducted a representative online survey with n = 2012 German Internet users. We show that users with little search engine knowledge are more likely to trust and use Google than users with more knowledge. A contradiction revealed itself – users strongly trust Google, yet they are unable to adequately evaluate search results. For those users, this may be problematic since it can potentially affect knowledge acquisition. Consequently, there is a need to promote user information literacy to create a more solid foundation for user trust in search engines. The impact of our study lies in emphasising the need for creating appropriate training formats to promote information literacy.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/11543
ISSN: 1741-6485
Einrichtung: Fakultät Design, Medien und Information 
Department Information 
Forschungsgruppe Search Studies 
Dokumenttyp: Zeitschriftenbeitrag
Sponsor / Fördernde Einrichtung: Deutsche Forschungsgemeinschaft 
Enthalten in den Sammlungen:Publications without full text

Zur Langanzeige

Seitenansichten

88
checked on 26.12.2024

Google ScholarTM

Prüfe

HAW Katalog

Prüfe

Volltext ergänzen

Feedback zu diesem Datensatz


Diese Ressource wurde unter folgender Copyright-Bestimmung veröffentlicht: Lizenz von Creative Commons Creative Commons