Publisher DOI: 10.1007/s43594-021-00036-7
Title: Sportvereine als Orte von politischer Bildung und Demokratiebildung
Language: German
Authors: Ahlrichs, Rolf 
Fritz, Fabian 
Issue Date: 2021
Publisher: Springer
Journal or Series Name: Forum Kinder- und Jugendsport 
Volume: 2
Issue: 1
Startpage: 6
Endpage: 14
Abstract: 
Sportvereine werden im Ende 2020 erschienenen 16. Kinder- und Jugendbericht als Orte demokratischer und politischer Bildung identifiziert. Dieser Beitrag stellt eine theoretische Grundlage zur Bestimmung von Demokratiebildung im Verein vor und diskutiert die Empirie in Sportvereinen anhand einer Studie in Baden-Württemberg und dem Modell Lernort Stadion. Dabei wird deutlich, dass – im Unterschied zum 16. Kinder- und Jugendbericht – eine analytische Differenzierung zwischen politischer Bildung und demokratischem Erfahrungslernen sinnvoll ist, um die Potenziale von Sportvereinen als Orten der Demokratiebildung weiterzuentwickeln.

Sports clubs are identified as places of democratic and political education in the 16th Report on Children and Youth in Germany published at the end of 2020. This article presents a theoretical basis for determining democratic citizenship education in clubs and discusses the empirical evidence in sports clubs on the basis of a study in Baden-Württemberg and the model of the study support centres at German football clubs. It becomes clear that—in contrast to the 16th Children and Youth Report—an analytical differentiation between political education and democratic citizenship education makes sense to further develop the potentials of sports clubs as places of democratic citizenship education.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/12242
ISSN: 2730-7212
Institute: Department Soziale Arbeit 
Fakultät Wirtschaft und Soziales 
Type: Article
Appears in Collections:Publications without full text

Show full item record

Page view(s)

116
checked on Dec 25, 2024

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Add Files to Item

Note about this record


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons