Publisher DOI: 10.3217/zfhe-8-02/12
Title: Der prozessorientierte Ansatz an Hochschulen : eine organisationstheoretische Betrachtung
Other Titles: Process-oriented quality management in higher education : an organisational theory perspective
Language: German
Authors: Ditzel, Benjamin  
Keywords: Prozessorientiertes Qualitätsmanagement; Prozessqualität; Hochschule; Organisation; process orientation; quality management; process quality; higher education; organisation
Issue Date: 22-Mar-2013
Publisher: Österreichische Gesellschaft für Hochschuldidaktik
Journal or Series Name: Zeitschrift für Hochschulentwicklung : ZFHE ; Beiträge zu Studium, Wissenschaft und Beruf 
Volume: 8
Issue: 2
Startpage: 110
Endpage: 124
Abstract: 
Im Zuge der Einführung von Qualitätsmanagement (QM) an deutschen Hochschulen werden zunehmend prozessorientierte Ansätze diskutiert und implementiert. Was darunter zu verstehen ist, darüber besteht wenig Einigkeit. Die Ansätze reichen von Projekten der Prozessoptimierung über die Betrachtung von Prozessqualität im Rahmen der Systemakkreditierung bis hin zu dokumentationsintensiven QM-Systemen. Der Artikel greift die Einflüsse auf das QM an Hochschulen durch in der Wirtschaft bewährte Ansätze am Beispiel des prozessorientierten Ansatzes auf und reflektiert die Übertragbarkeit auf Hochschulen. Anhand einer organisationstheoretischen Betrachtung werden die Möglichkeiten zur Steuerung untersucht und die Potentiale und Grenzen des prozessorientierten Ansatzes herausgearbeitet.

In the contextof implementing quality management in German higher education institutions,process-oriented approaches are receiving more and more consideration. There is, however, no agreement on what can be understood as process-oriented. Approaches range from process optimization projects to process quality in the context of institutional accreditation (Systemakkreditierung) or quality management systems based on documentation. Taking into account the origins ofquality management approaches commonly accepted in the business sector, this article’s intentionis to reflect on the adaptability of this concept to higher education institutions. Using an organizational theory perspective, the potential usefulness of process-oriented quality management in higher education institutions is evaluated.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/14104
ISSN: 2219-6994
Review status: This version was peer reviewed (peer review)
Institute: Universität Hildesheim 
Type: Article
Appears in Collections:Publications without full text

Show full item record

Page view(s)

72
checked on Nov 28, 2024

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Add Files to Item

Note about this record


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons