Publisher DOI: | 10.3217/zfhe-8-02/12 | Title: | Der prozessorientierte Ansatz an Hochschulen : eine organisationstheoretische Betrachtung | Other Titles: | Process-oriented quality management in higher education : an organisational theory perspective | Language: | German | Authors: | Ditzel, Benjamin | Keywords: | Prozessorientiertes Qualitätsmanagement; Prozessqualität; Hochschule; Organisation; process orientation; quality management; process quality; higher education; organisation | Issue Date: | 22-Mar-2013 | Publisher: | Österreichische Gesellschaft für Hochschuldidaktik | Journal or Series Name: | Zeitschrift für Hochschulentwicklung : ZFHE ; Beiträge zu Studium, Wissenschaft und Beruf | Volume: | 8 | Issue: | 2 | Startpage: | 110 | Endpage: | 124 | Abstract: | Im Zuge der Einführung von Qualitätsmanagement (QM) an deutschen Hochschulen werden zunehmend prozessorientierte Ansätze diskutiert und implementiert. Was darunter zu verstehen ist, darüber besteht wenig Einigkeit. Die Ansätze reichen von Projekten der Prozessoptimierung über die Betrachtung von Prozessqualität im Rahmen der Systemakkreditierung bis hin zu dokumentationsintensiven QM-Systemen. Der Artikel greift die Einflüsse auf das QM an Hochschulen durch in der Wirtschaft bewährte Ansätze am Beispiel des prozessorientierten Ansatzes auf und reflektiert die Übertragbarkeit auf Hochschulen. Anhand einer organisationstheoretischen Betrachtung werden die Möglichkeiten zur Steuerung untersucht und die Potentiale und Grenzen des prozessorientierten Ansatzes herausgearbeitet. In the contextof implementing quality management in German higher education institutions,process-oriented approaches are receiving more and more consideration. There is, however, no agreement on what can be understood as process-oriented. Approaches range from process optimization projects to process quality in the context of institutional accreditation (Systemakkreditierung) or quality management systems based on documentation. Taking into account the origins ofquality management approaches commonly accepted in the business sector, this article’s intentionis to reflect on the adaptability of this concept to higher education institutions. Using an organizational theory perspective, the potential usefulness of process-oriented quality management in higher education institutions is evaluated. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12738/14104 | ISSN: | 2219-6994 | Review status: | This version was peer reviewed (peer review) | Institute: | Universität Hildesheim | Type: | Article |
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