Fulltext available Open Access
Title: Erweiterbarkeit in Pen-and-Paper-Rollenspielen anhand eines neuartigen Spielsystems unter Berücksichtigung des eigenen Entwurfs "Scherbensturm"
Language: German
Authors: Angrabeit, Nikolas 
Keywords: Pen-and-Paper-Rollenspiele; Spielsystem; Rollenspiel; pen-and-paper role-playing
Issue Date: 8-Nov-2023
Abstract: 
Im Rahmen dieser Arbeit wurde ein neuartiges Pen-and-Paper-Rollenspielsystem mit dem Namen Scherbensturm vorgestellt, das sich durch seinen großen Fokus auf Erweiterbarkeit auszeichnet. Zu diesem Zweck erfolgte zunächst eine Einführung in die Welt der Pen-and-Paper-Rollenspiele. Anschließend folgte eine Vorstellung ausgewählter Teile des Scherbensturm-Regelwerkes. Insbesondere betont wurden dabei die drei Hauptfokuspunkte des Spielsystems: Erweiterbarkeit, intuitive Grundregeln und ausreichende Grundinhalte. Um den Effekt dieser Fokuspunkte auf das Spielerlebnis in Pen-and-Paper- Rollenspielen zu überprüfen, wurden im Rahmen dieser Arbeit zwei Hypothesen definiert und qualitative Interviews als wissenschaftliches Mittel ausgewählt. Dazu wurde den Interviews eine zuvor ausgeplante Testrunde des Spielsystems Scherbensturm vorangestellt. Die Ergebnisse dieser Arbeit deuten darauf hin, dass ein Fokus auf den Aspekt der Erweiterbarkeit in Pen-and-Paper-Rollenspielsystemen sich wahrscheinlich nur bei solchen Spielern günstig auf das Spielerlebnis auswirkt, die eine Vorliebe für komplexere Systeme haben.

For this thesis, a novel pen-and-paper role-playing system called Scherbensturm was presented, which is characterized by its great focus on extensibility. For this purpose, an introduction to the world of penand- paper role-playing games was first given. This was followed by a presentation of selected parts of the Scherbensturm rulebook. In particular, the three main focus points of the game system were emphasized: extensibility, intuitive basic rules and sufficient basic content. In order to test the effect of these focus points on the gaming experience in pen-and-paper role-playing games, two hypotheses were defined and qualitative interviews were selected as a scientific means. For this purpose, the interviews were preceded by a previously planned test round of the Scherbensturm game system. The results of this thesis suggest that a focus on the aspect of extensibility in pen-and-paper role-playing systems is likely to have a beneficial effect on the gaming experience only for those players who have a preference for more complex systems.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/14322
Institute: Department Medientechnik 
Fakultät Design, Medien und Information 
Type: Thesis
Thesis type: Bachelor Thesis
Advisor: Willaschek, Wolfgang 
Referee: Menneking, Mathis 
Appears in Collections:Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Bachelorthesis_Nikolas Angrabeit_geschwärzt.pdf1.19 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

174
checked on Nov 27, 2024

Download(s)

178
checked on Nov 27, 2024

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Note about this record


Items in REPOSIT are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.