Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.48441/4427.1346
Publisher DOI: 10.15460/apimagazin.2024.5.1.191
Title: Per Prompt zum Plagiat? : Rechtssicheres Publizieren von KI-generierten Inhalten
Other Titles: With a prompt to plagiarism? : Legally compliant publishing of AI-generated content
Language: German
Authors: Verch, Ulrike  
Keywords: Künstliche Intelligenz; ChatGPT; Urheberrecht; Prompt; Plagiat; Gemeinfreiheit
Issue Date: 30-Jan-2024
Publisher: Hamburg University Press
Journal or Series Name: API Magazin 
Volume: 5
Issue: 1
Abstract: 
Nicht nur beim Verfassen von Hausarbeiten an Hochschulen erfreuen sich KI-Generatorenzunehmender Beliebtheit, sondern auch bei der Gestaltung von Webseiten,Pressetexten sowie bei der Bild- und Musikproduktion kommen sie zum Einsatz.Doch nicht nur die ungefragte Nutzung von urheberrechtlich geschützten Werkenzum Trainieren von Sprachmodellen ist umstritten, sondern auch wie genau dierechtlichen Rahmenbedingungen bei der Nutzung generativer Künstlicher Intelligenzaussehen und wem das Urheberrecht an KI-generierten Inhalten zusteht, insbesonderewenn Bearbeitungen vorliegen. Für Publizierende und Studierende stellt sichdarüber hinaus die Frage, ob und in welchen Fällen sie Gefahr laufen, ein Plagiat zubegehen, wenn sie KI-Anwendungen bei der Texterstellung zu Hilfe nehmen.

AI generators are not only becoming increasingly popular when writing papers at universities, but they are also used in the design of websites, press releases and in image and music production. However, it is not only the unauthorized use of copyrighted works to train language models that is controversial, but also what exactly the legal framework for the use of generative artificial intelligence looks like and who owns the copyright to AI-generated content, especially when there are adaptations. For publishers and students in particular, the question also arises as to whether and in which cases they run the risk of committing plagiarism if they use AI applications to help them create texts.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/14909
DOI: 10.48441/4427.1346
ISSN: 2699-6693
Review status: This version was reviewed (alternative review procedure)
Institute: Fakultät Design, Medien und Information 
Department Information und Medienkommunikation 
Type: Article
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