Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.48441/4427.1604
Fulltext available Open Access
Title: Digitale Soziale Arbeit studieren : Leitfaden des Departments Soziale Arbeit (HAW Hamburg) ; Studium Soziale Arbeit trifft Digitalisierung
Language: German
Authors: Mittmann, Michelle 
Radeiski, Bettina 
Steinmetz, Eva 
Panagiotidis, Efthimia 
Editor: Radeiski, Bettina 
Mittmann, Michelle 
Keywords: Studium Soziale Arbeit; Digitalisierung; Curriculum
Issue Date: 31-May-2024
Abstract: 
Dass das Thema Digitalisierung im Diskurs, in der Forschung sowie in der Handlungspraxis der Sozialen Arbeit eine herausragende Rolle spielt, bedarf kaum noch der Erwähnung. Die zahlreichen Tagungen, Netzwerke und Publikationen der letzten Jahre sprechen für sich. Die Frage, ob und wie das Thema Digitalisierung in einen (bereits bestehenden) Bachelorstudiengang Soziale Arbeit integriert werden kann, ist jedoch diskussionswürdig. Der vorliegende Leitfaden führt Schritt für Schritt durch die Themen der Digitalisierung in der Sozialen Arbeit, um Chancen und Risiken der vielschichtigen digitalen Transformationen zu erkennen. Er hilft, Digitalisierungsprozesse besser einschätzen zu können, welche Veränderungen durch die Digitalisierung auf uns als Profession und Disziplin zukommen. Anhand von Modellen und Beispielen wird aufgezeigt, wie Themen der Digitalisierung in ein Curriculum integriert werden können.

It hardly needs mentioning that the topic of digitalisation plays a prominent role in the discourse, research and practice of social work. The numerous conferences, networks and publications in recent years speak for themselves. However, the question of whether and how the topic of digitalisation can be integrated into an (existing) Bachelor's degree course in social work is worth discussing. This guide takes you step by step through the topics of digitalisation in social work in order to identify the opportunities and risks of the complex digital transformations. It helps to better assess digitalisation processes and the changes that digitalisation will bring to us as a profession and discipline. Models and examples are used to show how digitalisation topics can be integrated into a curriculum.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/15856
DOI: 10.48441/4427.1604
Review status: Currently there is no review planned for this version
Institute: Fakultät Wirtschaft und Soziales 
Department Soziale Arbeit 
Type: Working Paper
Appears in Collections:Publications with full text

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

297
checked on Nov 23, 2024

Download(s)

196
checked on Nov 23, 2024

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Note about this record


Items in REPOSIT are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.