Titel: | Auditory Scenography in Music composition and production : A case study - composing and mixing the music of Benjamin Yat-Fung WONG and his collective YNFB in Ambisonics and mixed format (Ambisonic and Dolby Atmos) | Sprache: | Englisch | Autorenschaft: | Benjamin Yat-Fung, Wong | Erscheinungsdatum: | 20-Sep-2024 | Zusammenfassung: | Music production (especially music composition and arranging) is always evolved with technology. As nowadays people could easily listen to music in spatial audio format with the aid of portable mobile gadgets such as smartphones and headphones, The underlying question of this paper is how artist - Benjamin Yat-Fung WONG, could make use of this technology and create a new form of music by involving space domain in the composition with the band - YNFB. This research discusses the development of a new form of music, 3D mix aesthetics of higher order ambisonics, monophonic, and stereophonic materials, while at the same time attempts to try out new workflows of spatial music production. A live improvisation session was recorded in HAW - Tonlabor. The tracks of this session and field recording in mono, stereo and ambisonic format were mixed at home of the artist, exploring a down-to-earth workflows and tools of spatial music production. A subsequent interview was carried out in order to investigate whether the artist could create an auditory cinematic experience for the listeners and how the spatial elements are contributing to the music. Die Musikproduktion (insbesondere Musikkomposition und -arrangement) entwickelt sich stets mit der Technologie weiter. Da die Menschen heutzutage mit Hilfe von tragbaren mobilen Geräten wie Smartphones und Kopfhörern problemlos Musik in einem räumlichen Audioformat hören können, stellt sich die Frage, wie der Künstler Benjamin Yat-Fung WONG diese Technologie nutzen und eine neue Form von Musik schaffen kann, indem er den Raum in die Komposition mit der Band YNFB einbezieht. Diese Forschung diskutiert die Entwicklung einer neuen Form von Musik, einer 3D-Mix-Ästhetik von Ambisonics höherer Ordnung, monophonem und stereophonem Material, während gleichzeitig versucht wird, neue Arbeitsabläufe der räumlichen Musikproduktion zu erproben. Eine Live-Improvisations-Session wurde im HAW-Tonlabor aufgenommen. Die Spuren dieser Session und die Feldaufnahmen im Mono-, Stereo- und Ambisonic-Format wurden bei der Künstlerin zu Hause abgemischt, um bodenständige Arbeitsabläufe und Werkzeuge der räumlichen Musikproduktion zu erproben. In einem anschließenden Interview wurde untersucht, ob der Künstler ein auditives Kinoerlebnis für die Zuhörer schaffen kann und wie die räumlichen Elemente zur Musik beitragen. |
URI: | https://hdl.handle.net/20.500.12738/16296 | Einrichtung: | Fakultät Design, Medien und Information Department Medientechnik |
Dokumenttyp: | Abschlussarbeit | Abschlussarbeitentyp: | Masterarbeit | Hauptgutachter*in: | Görne, Thomas | Gutachter*in der Arbeit: | Mores, Robert |
Enthalten in den Sammlungen: | Theses |
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