Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.48441/4427.2101
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRüd, Klaus-
dc.contributor.authorScholz, Dieter-
dc.date.accessioned2024-12-05T09:28:15Z-
dc.date.available2024-12-05T09:28:15Z-
dc.date.issued2024-10-23-
dc.identifier.issn2941-3451en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12738/16643-
dc.description.abstractDie Anthropogene Abwärme erweist sich als weiterer, nicht zu unterschätzender Einflussparameter für den Klimawandel. Derzeitige Untersuchungen und Veröffentlichungen konzentrieren sich auf den Klimaeinfluss durch Sonneneinstrahlung in Verbindung mit atmosphärischer Luftverschmutzung (CO2, ...). Sie bewerten die damit verbundene Temperaturerhöhung unmittelbar an der Erdoberfläche. In dieser Betrachtung wird die Bedeutung der anthropogenen Abwärme als vernachlässigbar eingestuft und erst in langfristiger Zukunft als Gefährdungsparameter gesehen. Es gibt aber auch Analysen, die darauf hinweisen, dass selbst bei Klärung der Klima-Abgasproblematik (CO2, ...), das Abwärmeproblem weiter bestehen wird, denn auch bei der Nutzung von Atom- und Solarenergien erfolgt eine permanente Energiezufuhr an unsere Umwelt. Fossile Kraftwerke werden lediglich durch Abgas vermeidende Nutzenergieerzeuger ersetzt. Auf der Basis grundlegender thermodynamischer Analysen werden hier Abschätzungen zum potenziellen Einfluss von Abwärme aus Industrie, Heizung (Haushalt), Gewerbe und Verkehr auf die Temperaturerhöhung der Atmosphäre vorgestellt, unter Einbeziehung der Auswirkung zukünftiger synthetischer Brennstoffe, wie sie derzeit für Straßenverkehr und Luftfahrt diskutiert werden.de
dc.description.abstractAnthropogenic waste heat is proving to be another influencing parameter for climate change that should not be underestimated. Current studies and publications focus on the influence of solar radiation on the climate in conjunction with atmospheric air pollution (CO2, ...). They evaluate the associated increase in temperature directly on the earths surface. In this view, the significance of anthropogenic waste heat is classified as negligible and is only seen as a hazard parameter in the long-term future. But there are also analyzes that indicate that even if the climate emissions problem (CO2...) is clarified, the waste heat problem will continue to exist, because even when using nuclear and solar energy, there is a constant supply of energy to our environment. Fossil power plants are only being replaced by useful energy producers that avoid exhaust gases. Based on fundamental thermodynamic analyses, estimates of the potential influence of waste heat from industry, heating (household), commerce and traffic on the temperature increase in the atmosphere are presented here, taking into account the impact of future synthetic fuels, such as those currently being discussed for road traffic and aviation. Based on the meteorologically observed global warming on the earths surface of 0.02 °C per year worldwide in recent decades, anthropogenic waste heat has identified potential for temperature increases in the atmosphere of the same order of magnitude and higher. This waste heat effect is particularly strong in the northern hemisphere, where the greatest energy consumption occurs. Depending on the perspective (global average or northern hemisphere), the analyzes show a global warming potential of 0.06 °C p.a. to 0.23 °C p.a., which significantly exceeds the observed global warming of 0.02 °C p.a. on the earths surface. For aviation, too, substitution of kerosene with more environmentally friendly synthetic fuels (LH2) does not appear to be negligible in terms of waste heat. If kerosene is completely replaced by SAF (LH2), the additional waste heat release has the potential to accelerate atmospheric warming by up to 7%. The main cause is waste heat from fuel production. However, at the planned low introduction speeds, these SAF effects will remain small for the time being. The waste heat generated if synthetic fuels were introduced in road transport would be significantly greater, depending on the degree of introduction. It would be 6.5 times greater than if kerosene were completely substituted in aviation. The anthropogenic waste heat effects determined here only describe theoretical potentials and magnitudes of climate influence. The extent to which this heat leaves the atmosphere out into space, penetrates into oceans and continents, and ultimately actually contributes to the final warming of the air is an open question. It requires further clarification from climate experts. The present studies provide an impetus for a more detailed consideration of this, also with regard to the introduction of alternative fuels for aviation and road transport.en
dc.language.isodeen_US
dc.publisherDeutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt – Lilienthal-Oberth e.V. (DGLR)en_US
dc.relation.ispartofDGLR published conference papersen_US
dc.subjectLuftfahrten_US
dc.subjectFlugzeugen_US
dc.subjectBrennstoffen_US
dc.subjectKraftstoffen_US
dc.subjectSAFen_US
dc.subjectLH2en_US
dc.subjectAbwärmeen_US
dc.subjectKlimaen_US
dc.subjectKlimawandelen_US
dc.subjectAtmosphäreen_US
dc.subjectThermodynamiken_US
dc.subject.ddc620: Ingenieurwissenschaftenen_US
dc.titleZum Einfluss anthropogener Abwärme auf die Klimaerwärmung der Atmosphärede
dc.typeinProceedingsen_US
dc.relation.conferenceDeutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2023en_US
dc.identifier.doi10.48441/4427.2101-
dc.description.versionNonPeerRevieweden_US
openaire.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
tuhh.container.volume1en_US
tuhh.identifier.urnurn:nbn:de:gbv:18302-reposit-199404-
tuhh.oai.showtrueen_US
tuhh.publication.instituteForschungsgruppe Flugzeugentwurf und -systeme (AERO)en_US
tuhh.publication.instituteDepartment Fahrzeugtechnik und Flugzeugbauen_US
tuhh.publication.instituteFakultät Technik und Informatiken_US
tuhh.publisher.doi10.25967/610492-
tuhh.type.opusInProceedings (Aufsatz / Paper einer Konferenz etc.)-
tuhh.type.rdmtrue-
dc.rights.cchttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/en_US
dc.type.casraiConference Paper-
dc.type.dinicontributionToPeriodical-
dc.type.drivercontributionToPeriodical-
dc.type.statusinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dcterms.DCMITypeText-
datacite.relation.IsSupplementedBydoi:10.48441/4427.1046en_US
tuhh.container.articlenumber610492en_US
local.comment.externalRÜD, Klaus, SCHOLZ, Dieter, 2024. Zum Einfluss anthropogener Abwärme auf die Klimaerwärmung der Atmosphäre. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2023 (Stuttgart, 19.-21.09.2023). Verfügbar über: https://doi.org/10.48441/4427.2101en_US
tuhh.apc.statusfalseen_US
item.creatorGNDRüd, Klaus-
item.creatorGNDScholz, Dieter-
item.fulltextWith Fulltext-
item.creatorOrcidRüd, Klaus-
item.creatorOrcidScholz, Dieter-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1de-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794-
item.openairetypeinProceedings-
crisitem.author.deptDepartment Fahrzeugtechnik und Flugzeugbau-
crisitem.author.orcid0000-0002-8188-7269-
crisitem.author.parentorgFakultät Technik und Informatik-
Appears in Collections:Publications with full text
Files in This Item:
File Description SizeFormat
AERO_PUB_DLRK2023_AnthropogeneAbwaerme.pdf2.5 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

26
checked on Dec 26, 2024

Download(s)

19
checked on Dec 26, 2024

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Note about this record


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons