Verlagslink: https://purl.org/aero/POS2024-09-30e
https://publikationen.dglr.de/?tx_dglrpublications_pi1[document_id]=630505
Titel: Passenger aircraft towards zero emission with hydrogen and fuel cells
Sprache: Englisch
Autorenschaft: Gollnow, Martin 
Scholz, Dieter  
Schlagwörter: Luftfahrt; Luftfahrzeug; Kraftstoffverbrauch; Triebwerk; Flugzeug; Propeller; Flugtriebwerk; Strahltriebwerke; Turboluftstrahltriebwerk; Entwurf; Tabellenkalkulation; Brennstoffzelle; Elektromotor; Wärmeaustauscher; Wasserstoff; Betriebskosten; aeronautics; airplanes; fuel consumption; motors; spreadsheets; design; construction; engines; jet; propellers; fuel cells; electric motors; heat exchangers; hydrogen; cost of operation; aircraft; sizing; direct operating costs; DOC
Erscheinungsdatum: 30-Sep-2024
Wird ergänzt von: urn:nbn:de:gbv:18302-aero2022-11-16.010
10.7910/DVN/CURS1U
Konferenz: Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2024 
Zusammenfassung: 
According to the EU's "Green Deal", no more net greenhouse gas emissions should be released in 2050. All modes of transportation will have to contribute to this reduction. This includes also aviation. To keep things relatively simple here, the aircraft is considered the system boundary. This is called "tank-to-wake". The options to achieve "zero emission" flight (in these boundaries) are limited. Electric flight with batteries will be limited to short range for years to come. Burning hydrogen in jet engines would be a major step forward, but is clearly no solution to achieve "zero emissions", it emits NOx and produces potentially warming contrails. Electric flight with hydrogen and fuel cells could be an option. It has neither CO2 nor NOx emissions. It releases water in liquid form, but this seems not to be critical.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.12738/16681
DOI: 10.48441/4427.2129
Begutachtungsstatus: Für diese Version ist aktuell keine Begutachtung geplant
Einrichtung: Forschungsgruppe Flugzeugentwurf und -systeme (AERO) 
Department Fahrzeugtechnik und Flugzeugbau 
Fakultät Technik und Informatik 
Dokumenttyp: Poster
Hinweise zur Quelle: GOLLNOW, Martin, SCHOLZ, Dieter, 2024. Passenger Aircraft towards Zero Emission with Hydrogen and Fuel Cells. Poster. German Aerospace Congress (Hamburg, 30.09. - 02.10.2024). Available from: https://doi.org/10.48441/4427.2129
Enthalten in den Sammlungen:Publications with full text

Dateien zu dieser Ressource:
Zur Langanzeige

Seitenansichten

32
checked on 22.12.2024

Download(s)

8
checked on 22.12.2024

Google ScholarTM

Prüfe

HAW Katalog

Prüfe

Feedback zu diesem Datensatz


Diese Ressource wurde unter folgender Copyright-Bestimmung veröffentlicht: Lizenz von Creative Commons Creative Commons