Publisher DOI: 10.25364/18.1:2019.2.5
Title: Aufnahmekriterien frühpädagogischer Betreuungseinrichtungen im Vergleich
Language: German
Authors: Burghardt, Lars  
Keywords: Aufnahmekriterien; Kindertageseinrichtungen; Angebot; admission criteria; child day-care centers; offering
Issue Date: 2019
Publisher: Universität Graz
Journal or Series Name: Elementarpädagogische Forschungsbeiträge : ElFo 
Volume: 1
Issue: 2
Startpage: 53
Endpage: 62
Abstract: 
Immer mehr Kinder unter drei Jahren besuchen frühkindliche außerfamiliäre Betreuungseinrichtungen in Deutschland. Während sich die bisherige Forschung zur Inanspruchnahme vor allem mit der Nachfrageseite (die der Eltern), speziell mit soziodemografischen Merkmalen, befasst hat, liegt nur wenig empirisches Wissen zur Angebotsseite vor. Der vorliegende Beitrag geht der Frage nach, welche Aufnahmekriterien frühpädagogische Betreuungseinrichtungen als relevant angeben und womit Eltern entsprechend konfrontiert werden. Die Aufnahmekriterien von Kindertageseinrichtungen und Kindertagespflege werden analysiert und verglichen. In der Tendenz zeigt sich, dass Kindertageseinrichtungen mehr Aufnahmekriterien angeben als Tagespflegepersonen, zum Beispiel, dass bereits ein Geschwisterkind die Einrichtung besucht.

An increasing number of children attend services of Early Childhood Education and Care in Germany. While research focusses on factors of the demand side (the parents), especially socio-demographics, there is only little empirical knowledge concerning the supply side. The present study addresses the question which admission criteria early childhood education institutions state as relevant and what parents are confronted with accordingly. The admission criteria of center-based and family-based childcare facilities will be analyzed and compared. By comparison, there is a higher relevance of admission criteria in center-based childcare facilities, for example the criteria that a sibling is already been cared for.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.12738/17506
ISSN: 2663-2861
Review status: This version was peer reviewed (peer review)
Institute: Otto-Friedrich-Universität Bamberg 
Type: Article
Appears in Collections:Publications without full text

Show full item record

Page view(s)

3
checked on Jun 12, 2025

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Add Files to Item

Note about this record


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons