Publisher DOI: 10.21240/zfhe/SH-KI-1/08
Title: Gestaltung eines Chatbot-Playground zur Kompetenzförderung von Hochschullehrenden
Language: German
Authors: Beyermann, Steven 
Wrede, Silke 
Hoffmann, Christine  
Schulmann, Christine 
Keywords: Künstliche Intelligenz; Chatbot; Hochschullehrende; Professionalisierung; Design Thinking; artificial intelligence, c hatbot, university lecturers, qualification, design thinking; artificial intelligence; university lecturers; qualification
Issue Date: 2025
Publisher: Österreichische Gesellschaft für Hochschuldidaktik
Journal or Series Name: Zeitschrift für Hochschulentwicklung : ZFHE ; Beiträge zu Studium, Wissenschaft und Beruf 
Volume: 20
Issue: 1
Startpage: 127
Endpage: 146
Abstract: 
Der Einfluss Künstlicher Intelligenz (KI) in Hochschulen steigt stetig und Lehrende sind aufgefordert, sich den Anforderungen im Umgang mit KI-Anwendungen (z. B. Chatbots) zu stellen. Um Raum für die Auseinandersetzung mit diesen neuen Anforderungen und das Experimentieren mit KI-Anwendungen zu geben, hat ein Team aus verschiedenen Fachbereichen ein Online-Selbstlernangebot zur Entwicklung eines Chatbots für das wissenschaftliche Arbeiten konzipiert. Die Konzeption orientiert sich an Design-Thinking-Prozessen. Das Angebot steht exemplarisch für die Vision einer Experimentierumgebung für Lehrende.

The use of artificial intelligence (AI) in higher education is increasing, and lecturers are being encouraged to address the challenges of implementing AI applications in their teaching. In order to provide a space for addressing these novel requirements and experimenting with AI applications, a team comprising members from different fields has designed an online self-learning programme for the development of a chat-bot for scientific work. The design process is based on Design Thinking methodology. The programme exemplifies the vision of an experimental environment for teachers.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.12738/17556
ISSN: 2219-6994
Review status: This version was peer reviewed (peer review)
Institute: Fakultät Wirtschaft und Soziales 
Type: Article
Appears in Collections:Publications without full text

Show full item record

Page view(s)

11
checked on Jun 12, 2025

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Add Files to Item

Note about this record


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons