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https://doi.org/10.48441/4427.2475
Verlagslink: | https://www.fzt.haw-hamburg.de/pers/Scholz/Airport2030/Airport2030_PRE_FinalPresentation_Airbus_2014-06-05.pdf | Titel: | Airport2030 – AP4.1 : configuration for scenario 2015 (possible A320 successor) | Sprache: | Englisch | Autorenschaft: | Johanning, Andreas Scholz, Dieter ![]() |
Schlagwörter: | aviation; jet; propeller; aircraft; passenger; short-medium; range; ground; handling; ground handling; conceptual; design; configuration; wing; braced; sweep; span; limitation; ICAO; TLAR; optimization; Box Wing Aircraft; BWA; Smart Turboprop; cruise; Mach number; natural laminar flow; fuel; Direct Operating Costs; DOC; Airbus; A320; optimization; box wing; diamond; biplane; aerodynamics; cabin; fuselage; drag; family; turboprop; winglet; airport | Erscheinungsdatum: | 6-Jun-2014 | Projekt: | Spitzencluster Luftfahrt - Metropolregion Hamburg; Teilprojekt 3: Effizienter Flughafen 2030 | Konferenz: | Flugzeugkonfigurationen für effiziente Bodenoperationen 2014 | Zusammenfassung: | The project showed the importance for gound handling to be robust. Gound handling is not the financial game changer in aircraft design. Span limitations for short-medium range aircraft of 36 m at airports drives the design (ICAO). The standard jet configuration can be optimized, if is Top Level Aircraft Requirements (TLAR) are challenged. Examples are take-off distance (longer) and cruise Mach number (slower). The best Box Wing Aircraft (BWA) configuration may be a rather conventional one with tail aft and a wing configuration similar to a biplane but with wing sweep as required for cruise Mach number. The proposed configuration is the "Smart Turboprop" especially combined with a braced wing and partial natural laminar flow on the wing. This aircraft configuration offers substantial fuel savings and DOC improvements. |
URI: | https://hdl.handle.net/20.500.12738/17591 | DOI: | 10.48441/4427.2475 | Begutachtungsstatus: | Für diese Version ist aktuell keine Begutachtung geplant | Einrichtung: | Forschungsgruppe Flugzeugentwurf und -systeme (AERO) Department Fahrzeugtechnik und Flugzeugbau Fakultät Technik und Informatik |
Dokumenttyp: | Präsentation | Hinweise zur Quelle: | JOHANNING, Andreas, SCHOLZ, Dieter, 2014. Airport2030 – AP4.1: Configuration for Scenario 2015 (Possible A320 Successor). In: Flugzeugkonfigurationen für effiziente Bodenoperationen (Airbus, Hamburg-Finkenwerder, 05.06.2014). Available from: https://doi.org/10.48441/4427.2475 | Sponsor / Fördernde Einrichtung: | Bundesministerium für Forschung, Technologie und Raumfahrt |
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