Fulltext available Open Access
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorLinke, Markus-
dc.contributor.authorDittmann, Jan Philip-
dc.date.accessioned2025-08-22T08:06:57Z-
dc.date.available2025-08-22T08:06:57Z-
dc.date.created2025-01-22-
dc.date.issued2025-08-22-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12738/18070-
dc.description.abstractDas Ziel dieser Thesis ist die Entwicklung einer Methodik für die Simulation von dickwandigen Wasserstofftanks. Die entwickelte Methodik soll die Faserarchitektur sowie das interlaminare Verhalten der Struktur bei inneren und äußeren Lasten abbilden können. Für die Auswahl einer Methodik werden Voruntersuchungen an einem simplifizierten Tankmodell sowie eine finale Untersuchung an einem realen Tankmodell unter verschiedenen Lastfällen durchgeführt. Aus den Untersuchungsergebnissen haben sich die Parameter für eine Simulationsmethodik ergeben. Die Methodik bildet die Faserarchitektur im Detail ab und ist im Rechenaufwand anpassbar. Die Anwendung der Methodik hat gezeigt, dass sinnvolle Ergebnisse erzielt werden.de
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to develop a methodology for the simulation of thick-walled hydrogen tanks. The developed methodology should be able to simulate the fibre architecture as well as the inter-laminar behaviour of the structure under internal and external loads. For the selection of a methodology, preliminary investigations are carried out on a simplified tank model and a final investigation on a real tank model under various load cases. The parameters for a simulation methodology were derived from the test results. The methodology models the fibre architecture in detail and can be adapted in terms of computational effort. The application of the methodology has shown that meaningful results can be achieved.en
dc.language.isoenen_US
dc.subjectFE Simulationen_US
dc.subjectWasserstofftanksen_US
dc.subjectLS-DYNAen_US
dc.subjectParameterstudieen_US
dc.subject.ddc620: Ingenieurwissenschaftenen_US
dc.titleDevelopment of a finite element simulation methodology for the analysis of thick-walled hydrogen tanksen
dc.typeThesisen_US
openaire.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
thesis.grantor.departmentFakultät Technik und Informatiken_US
thesis.grantor.departmentDepartment Fahrzeugtechnik und Flugzeugbauen_US
thesis.grantor.universityOrInstitutionHochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburgen_US
tuhh.contributor.refereeVinot, Matthieu-
tuhh.identifier.urnurn:nbn:de:gbv:18302-reposit-218581-
tuhh.oai.showtrueen_US
tuhh.publication.instituteFakultät Technik und Informatiken_US
tuhh.publication.instituteDepartment Fahrzeugtechnik und Flugzeugbauen_US
tuhh.type.opusMasterarbeit-
dc.type.casraiSupervised Student Publication-
dc.type.dinimasterThesis-
dc.type.drivermasterThesis-
dc.type.statusinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.type.thesismasterThesisen_US
dcterms.DCMITypeText-
tuhh.dnb.statusdomainen_US
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1en-
item.advisorGNDLinke, Markus-
item.grantfulltextopen-
item.creatorGNDDittmann, Jan Philip-
item.openairetypeThesis-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_46ec-
item.creatorOrcidDittmann, Jan Philip-
Appears in Collections:Theses
Files in This Item:
Show simple item record

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Note about this record


Items in REPOSIT are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.