Publisher URL: https://hl.publia.org/hl/article/view/12
Publisher DOI: 10.63098/hl.2025.1.12
Title: Coachingorientierte Lehre : Gemeinsam lernen, gemeinsam wachsen
Other Titles: Coaching-oriented teaching : learning together, growing together
Language: German
Authors: Stelldinger, Peer  
Keywords: Coachingorientierte Lehre; Partizipatives Lernen; Intrinsische Motivation; Leistungskontrolle; Theoretische Grundlagenveranstaltungen; Coaching-orientated teaching; participative learning; intrinsic motivation; performance monitoring; theoretical foundation courses
Issue Date: 29-Aug-2025
Publisher: Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg
Journal or Series Name: Horizont Lehre, Perspektiven und Wege 
Volume: 1
Issue: 1
Abstract: 
In technischen Studiengängen stellen theoretische Grundlagenveranstaltungen häufig eine besondere Herausforderung für Studierende dar. Für diesen Zweck wurde an der HAW Hamburg ein coachingorientiertes Lehrkonzept in einem partizipativen Prozess gemeinsam mit den Studierenden entworfen und weiterentwickelt. Das Konzept setzt auf aktive Begleitung, Selbstbestimmung und intrinsische Motivation. Der Fokus liegt auf kollaborativem Arbeiten, Feedbackkultur und einem Punktesystem, das nicht die Korrektheit von Beiträgen, sondern die aktive Mitarbeit und Reflexion der Studierenden belohnt und Freiheit bei der Wahl verwendeter Lösungswege lässt. Erste Erfahrungen zeigen einen hohen Lernerfolg und eine positive Resonanz der Studierenden ohne Senkung der Anforderungen. Das Konzept bietet vielversprechende Ansätze zur Verbesserung des Lernerfolgs auch in weiteren Lehrveranstaltungen.

In technical degree programmes, theoretical foundation courses often pose a particular challenge for students. For this purpose, the author developed a coaching-oriented teaching concept at HAW Hamburg that focuses on active support, self-determination and intrinsic motivation. The focus is on collaborative work, a feedback culture and a points system that does not reward the correctness of contributions, but rather the active participation and reflection of students and allows freedom in the choice of solutions used. Initial experiences show a high level of learning success and a positive response from students without lowering the requirements. The concept offers promising approaches for improving learning success in other courses as well.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.12738/18109
ISSN: 3052-1408
Review status: This version was peer reviewed (peer review)
Institute: Forschungs- und Transferzentrum Smart Systems 
Department Informatik 
Fakultät Technik und Informatik 
Type: Article
Additional note: Die URL/DOI "https://doi.org/10.63098/hl.2025.1.12" lässt sich bisher nicht resolven (Stand: 01.09.2025).
Appears in Collections:Publications without full text

Show full item record

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Add Files to Item

Note about this record


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons