Publisher URL: https://hl.publia.org/hl/article/view/30
Publisher DOI: 10.63098/hl.2025.1.30
Title: Studentische Partizipation weiterdenken : gelebte Mitbestimmung als Zukunftsaufgabe der Hochschule
Other Titles: Taking student participation further : active participation as a future task for universities
Language: German
Authors: Schrader, Saskia 
Keywords: Mitbestimmung; Mitgestaltung; Hochschulkultur; Zukunft der Hochschule; Students as Partners; Co-creation; University Culture; Future of the university
Issue Date: 29-Aug-2025
Publisher: Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg
Journal or Series Name: Horizont Lehre, Perspektiven und Wege 
Volume: 1
Issue: 1
Project: Kompetenzen#weiter#entwickeln im digitalen Wandel 
Abstract: 
Studentische Partizipation ist ein zentrales Element hochschulischer Mitbestimmung. In der Praxis bleibt sie jedoch oft hinter institutionellen Ansprüchen zurück. Vor dem Hintergrund aktueller Herausforderungen analysiert dieser Beitrag Voraussetzungen für eine zukunftsgerichtete und nachhaltige Partizipation von Studierenden in Lehre, Qualitätssicherung und Hochschulentwicklung. Neben strukturellen Handlungsoptionen werden gezielte Reflexionsfragen formuliert, die Hochschulen dabei unterstützen können, studentische Mitgestaltung systematisch zu stärken und als Bestandteil einer demokratischen, wandlungsfähigen Hochschulkultur zu verankern.

Student participation is a key element of democratic governance in higher education but often falls short of institutional aspirations in practice. Against the background of current challenges, this article analyses the conditions for future-oriented and ongoing student participation in teaching, quality assurance, and university development. In addition to structural options for action, targeted questions for reflection designed to support universities in systematically strengthening student engagement and embedding it as a component of a democratic, adaptable university culture are formulated.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.12738/18116
ISSN: 3052-1408
Review status: This version was peer reviewed (peer review)
Institute: Präsidium 
Type: Article
Additional note: Die URL/DOI "https://doi.org/10.63098/hl.2025.1.30" lässt sich bisher nicht resolven (Stand: 01.09.2025).
Appears in Collections:Publications without full text

Show full item record

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Add Files to Item

Note about this record


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons