DC ElementWertSprache
dc.contributor.authorRettig, Rasmus-
dc.contributor.authorSchöne, Christoph-
dc.contributor.authorDiebold, Tyll-
dc.contributor.authorMaaß, Jacqueline-
dc.date.accessioned2025-11-06T13:39:52Z-
dc.date.available2025-11-06T13:39:52Z-
dc.date.issued2025-11-05-
dc.identifier.issn2673-7590en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12738/18362-
dc.description.abstractAutomated, electric shuttles are expected to be key for the future of public transportation, providing a safe, efficient, and robust operation with a minimum carbon footprint. However, in complex, urban environments, their reliable operation is particularly challenging and shows a lack of performance and comfort. This study presents a quantitative benchmark of an automated shuttle compared to a conventional, human-operated bus on the same route. Speed and acceleration across geofenced segments are systematically analyzed based on over 12 million GNSS and IMU data points. The results show that the automated shuttle operates at about half the average speed of the bus. Furthermore, frequent abrupt decelerations are reducing passenger comfort, while the main distributions and mean values of the measured acceleration indicate a smooth operation of the automated shuttle; outliers reveal critical braking events. The presented methodology enables objective performance tracking and supports the iterative improvement of autonomous shuttles through datadriven optimization.en
dc.description.sponsorshipTechnische Universität Hamburgen_US
dc.description.sponsorshipBundesministerium für Digitales und Verkehren_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherMDPIen_US
dc.relation.ispartofFuture transportationen_US
dc.subjectintelligent transportation systemsen_US
dc.subjectautonomous vehiclesen_US
dc.subjectautonomous drivingen_US
dc.subjectpublic transportationen_US
dc.subjectdata acquisitionen_US
dc.subjectdata analyticsen_US
dc.subjectbenchmarkingen_US
dc.subject.ddc620: Ingenieurwissenschaftenen_US
dc.titleExperimental performance assessment of an automated shuttle in a complex, public road environmenten
dc.typeArticleen_US
dc.description.versionPeerRevieweden_US
local.contributorPerson.editorComi, Antonio-
tuhh.container.issue4en_US
tuhh.container.volume5en_US
tuhh.oai.showtrueen_US
tuhh.publication.instituteFakultät für Elektro-, Medien- und Informationstechniken_US
tuhh.publisher.doi10.3390/futuretransp5040165-
tuhh.type.opus(wissenschaftlicher) Artikel-
dc.relation.projectAutomatisierte Datenaufnahme in einem automatisiert verkehrenden Shuttle - Phase 1en_US
dc.relation.projectAutomatisierte Datenaufnahme in einem automatisiert verkehrenden Shuttle - Phase 2en_US
dc.relation.projectAutomatisierte Datenaufnahme in einem automatisiert verkehrenden Shuttle - Phase 3en_US
dc.rights.cchttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en_US
dc.type.casraiJournal Article-
dc.type.diniarticle-
dc.type.driverarticle-
dc.type.statusinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dcterms.DCMITypeText-
local.comment.externalarticle number: 165. This work was partially supported by the Federal Ministry for Digital and Transport of the Federal Republic of Germany within the funding guideline “Automatisiertes und vernetztes Fahren” (16AVF2152).en_US
item.languageiso639-1en-
item.openairetypeArticle-
item.fulltextNo Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501-
item.creatorOrcidRettig, Rasmus-
item.creatorOrcidSchöne, Christoph-
item.creatorOrcidDiebold, Tyll-
item.creatorOrcidMaaß, Jacqueline-
item.cerifentitytypePublications-
item.creatorGNDRettig, Rasmus-
item.creatorGNDSchöne, Christoph-
item.creatorGNDDiebold, Tyll-
item.creatorGNDMaaß, Jacqueline-
item.grantfulltextnone-
crisitem.project.funderTechnische Universität Hamburg-
crisitem.project.funderTechnische Universität Hamburg-
crisitem.project.funderTechnische Universität Hamburg-
crisitem.author.deptDepartment Informations- und Elektrotechnik (ehemalig, aufgelöst 10.2025)-
crisitem.author.deptDepartment Informations- und Elektrotechnik (ehemalig, aufgelöst 10.2025)-
crisitem.author.parentorgFakultät Technik und Informatik (ehemalig, aufgelöst 10.2025)-
crisitem.author.parentorgFakultät Technik und Informatik (ehemalig, aufgelöst 10.2025)-
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