Verlagslink: https://www.fzt.haw-hamburg.de/pers/Scholz/CARISMA/CARISMA_PUB_DLRK_10-08-31.pdf
Titel: From preliminary aircraft cabin design to cabin optimization
Sprache: Englisch
Autorenschaft: Niţă, Mihaela 
Scholz, Dieter  
Schlagwörter: Luftfahrt; Luftfahrzeug; Passagierflugzeug; Flugzeugkabine; Flugzeugbau; Optimierung; Genetischer Algorithmus; Aerodynamik; Aeronautics; Airplanes; Mathematical optimization; Aircraft cabins; Aerospace engineering; Spreadsheets; Genetic algorithms; Aerodynamics; wetted area; drag; mass; fuselage; cabin; diameter; cross section; length; slenderness; cabin surface area; frontal area; passenger; seat; aisle; cargo; baggage; optimization
Erscheinungsdatum: 2010
Verlag: DGLR
Teil der Schriftenreihe: Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2010 : Hamburg, 31. August - 2. September 2010; Tagungsband: Manuskripte 
Bandangabe: 1
Anfangsseite: 287
Endseite: 302
Projekt: CARISMA - Aircraft Cabin and Cabin System Refurbishing, Optimization of Technical Processes 
Konferenz: Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2010 
Zusammenfassung: 
This paper conducts an investigation towards main aircraft cabin parameters . The aim is two-fold : First, a handbook method is used to preliminary design the aircraft cabin. Second, an objective function representing the "drag in the responsibility of the cabin" is created and optimized us i ng both an analytical approach and a stochastic approach . Several methods for estimating wetted area and mass are investigated. The results provide optimum values for the fuselage slenderness parameter (fuselage length divided by fuselage diameter) for civil transport aircraft. For passenger aircraft, cabin surface area is of importance. The related optimum slenderness parameter should be about 10. Optimum slenderness parameters for freighters are lower: about 8 if transport volume is of importance and about 4 if frontal area for large items to be carried is of importance.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/2697
DOI: 10.48441/4427.2597
ISBN: 978-3-932182-68-5
Begutachtungsstatus: Diese Version wurde begutachtet (fachspezifisches Begutachtungsverfahren)
Einrichtung: Department Fahrzeugtechnik und Flugzeugbau 
Fakultät Technik und Informatik 
Forschungsgruppe Flugzeugentwurf und -systeme (AERO) 
Dokumenttyp: Konferenzveröffentlichung
Hinweise zur Quelle: NIŢĂ, Mihaela, SCHOLZ, Dieter, 2010. From Preliminary Aircraft Cabin Design to Cabin Optimization. In: DGLR. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2010 : Tagungsband – Manuskripte (DLRK, Hamburg, 31. August - 02. September 2010). Available from: https://hdl.handle.net/20.500.12738/2697.
Enthalten in den Sammlungen:Publications with full text

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