Fulltext available Open Access
License: 
Title: Entwicklung von Reinforcement-Learning-Agenten für Strategie-Gesellschaftsspiele
Language: German
Authors: Lorbeer, Jan-Uriel
Issue Date: 22-Jan-2013
Abstract: 
Es wird die Entwicklung von reinforcement learning Agenten untersucht. Dies geschieht am Beispiel eines Strategie-Gesellschaftsspiels. Es wird die Programmiersprache C++ und das Qt-Framework verwendet. Dabei werden insbesondere Konzeptionierung und Realisierung von Agenten mit den reinforcement learning Algorithmen Monte Carlo, Q-Learning, Sarsa und Sarsa(l) untersucht. In einem abschließenden Vergleich werden die Eignung und die Effizienz der verschiedenen Algorithmen für das gewählte Beispiel gegenüber gestellt. Hierbei zeigt sich, dass die komplexeren Aglorithmen der TD-Aglorithmen die besten Ergebnisse erzielen.

The development of reinforcement learning agents is under investigation. For this the example of a strategy parlor game is used. The programming language C++ and the Qt framework is applied. In particular, conception and realization of agents with the reinforcement learning algorithms Monte Carlo, Q-learning, Sarsa and Sarsa(l) are investigated. In a final comparison the suitability and the efficiency of the different algorithms are being compared. The more complex algorithms among the TD algorithms achieved the best results.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/6017
Institute: Department Informatik 
Type: Thesis
Thesis type: Bachelor Thesis
Advisor: Neitzke, Michael 
Referee: Dai, Zhen Ru 
Appears in Collections:Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Bachelorarbeit_EvRLfSG.PDF2.1 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

174
checked on Dec 26, 2024

Download(s)

140
checked on Dec 26, 2024

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Note about this record


Items in REPOSIT are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.