Fulltext available Open Access
License: 
Title: Trendforschung in der Lebensmittelbranche - Trends erkennen und erfolgreich im Innovationsprozess nutzen
Language: German
Authors: Imbeck, Johanna 
Issue Date: 25-Jan-2017
Abstract: 
Die vorliegende Bachelorarbeit beschäftigt sich mit der Trendforschung und ihrer Relevanz für den Innovationsprozess von Lebensmittelunternehmen. Es wird der Frage nachgegangen, ob und inwiefern die Trendforschung als sinnvolles Instrument innerhalb der Innovationserstellung eingesetzt werden kann. Ziel der Arbeit war es zunächst, die wichtigsten theoretischen Konzepte der Trendforschung darzustellen. Zum Gesamtverständnis sollte außerdem der theoretische Hintergrund der Innovati-onserstellung erläutert werden. Hierauf aufbauend wurde die Relevanz der Trendforschung für die Innovationserstellung generell und speziell in der Lebensmittelbranche diskutiert. Neben der Untersuchung einschlägiger Literatur wurden zur Bearbeitung der Thematik Experteninterviews geführt. Die Trendforschung wurde als Disziplin herausgestellt, die insbesondere die frühen Phasen des Innovationsprozesses strukturieren kann und Unternehmen so zu einem Wettbewerbsvorteil verhilft. Sie unterstützt Unternehmen dabei Trends organisiert zu antizipieren und strategisch zu nutzen. Beispiele für die Umsetzung von Trends in innovative Produkte schließen die Arbeit ab.

This Bachelor thesis deals with the topic of trend research and its relevance for the innovation process of food processing companies. The task is to investigate whether and how trend research can be used as a useful tool within the innovation process. One aim of the work was to present the most important theoretical concepts of trend research. In addition, the theoretical background of the innovation process should be explained. Based on this, the relevance of trend research for innovation production was discussed in general and specifically related to the food industry. In addition to an extensive research of relevant literature, expert interviews were conducted. Trend research was presented as a discipline, which particularly allows structuring the early stages of the innovation process and thus help companies to compete. It helps companies to anticipate and strategically use trends. Examples for the implementation of trends in innovative products complete the work.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/7835
Institute: Department Ökotrophologie 
Type: Thesis
Thesis type: Bachelor Thesis
Advisor: Wegmann, Christoph 
Referee: Laberenz, Helmut 
Appears in Collections:Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
BA_Johanna_imbeck.pdf1.85 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

1,069
checked on Dec 27, 2024

Download(s)

1,898
checked on Dec 27, 2024

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Note about this record


Items in REPOSIT are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.