Fulltext available Open Access
License: 
Title: Ein System mit skalierbarer Visualisierung zur Entwicklung kollaborativer Serious Games
Language: German
Authors: Napitupulu, Jan 
Keywords: Gruppentraining
Issue Date: 13-Aug-2008
Abstract: 
Im Zusammenhang mit dem Begriff Serious Games wird untersucht, wie sich Computerspiele für Anwendungsbereiche einsetzen lassen, in denen nicht (primär) die Unterhaltung im Vordergrund steht. Ein Schwerpunkt liegt dabei auf der Bereitstellung von geeigneten konzeptionellen und technologischen Infrastrukturen, die für eine spielbasierte Aus- bzw. Fortbildung von Personengruppen eingesetzt werden können. An dieser Stelle kommt es zu Überschneidungen mit den Forschungen im Bereich der computergestützten Gruppenarbeit, in denen u.a. die Entwicklung von Co-located Collaborative Workspaces verfolgt wird. Eines der Konzepte zur Unterstützung der Gruppenprozesse in solchen Arbeitsumgebungen ist die Verwendung von großen und hochauflösenden Visualisierungssystemen, die als gemeinsam genutzte Arbeitsbereiche fungieren. Im Rahmen dieser Arbeit wird untersucht, wie sich solche Systeme realisieren und effizient für kollaborative Serious Games einsetzen lassen. Als Ergebnis wird mit dem Co-located Collaborative Training Environment eine computergestützte Umgebung präsentiert, die für spielbasierte Trainingsmaßnahmen von Gruppen optimiert ist.

The transferability of computer games to areas of application, where entertainment is not (primarily) focused on, is examined in the context of serious games. One of the main areas is the supply of suitable conceptual and technological infrastructures, which can be used for a game-based education or advanced training by groups of people. At this point, there is some overlapping with the research area of computer-supported collaborative work, in which among other things the development of co-located collaborative workspaces is pursued. One of the concepts is to support the group processes in these working environments by large-scaled,high-resolution visualization systems, used as shared workspaces. This thesis examines how these systems can be realized and efficiently used for collaborative serious games. As a result, a co-located collaborative training environment will be presented, which is a computersupported environment optimized for game-based training programs targeting groups.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/9515
Institute: Department Informatik 
Type: Thesis
Thesis type: Master Thesis
Advisor: von Luck, Kai 
Referee: Klemke, Gunter 
Appears in Collections:Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
MasterarbeitNapitupulu2008.pdf24.34 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

247
checked on Dec 27, 2024

Download(s)

79
checked on Dec 27, 2024

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Note about this record


Items in REPOSIT are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.