Publisher DOI: 10.3217/zfhe-14-03/15
Title: I-Learning : individualisiertes Lernen im Übergang von der Schule in die Hochschule
Language: German
Authors: Landenfeld, Karin 
Priebe, Jonas 
Eckhoff, Malte 
Editor: Müller, Claude 
Barthelmess, Petra 
Berger, Christian 
Kucza, Gunther 
Müller, Maximilian 
Sieber, Philipp 
Keywords: I-Learning; E-Learning; MINT-Vorkurse; Online-Lernumgebung; Lernvideos
Issue Date: Nov-2019
Publisher: Österreichische Gesellschaft für Hochschuldidaktik
Journal or Series Name: Zeitschrift für Hochschulentwicklung : ZFHE ; Beiträge zu Studium, Wissenschaft und Beruf 
Volume: 14
Issue: 3
Startpage: 257
Endpage: 271
Conference: Higher and Professional Education Forum 2019 : Flexibles Lernen an Hochschulen gestalten 
Abstract: 
Ein individualisiertes und flexibles Lernen ist für den Übergang von der Schule in die Hochschule eine wichtige Grundlage, um alle Studierenden mit ihren verschiedenen Schulbildungen und heterogenen Vorkenntnissen im Hinblick auf ihren gewählten Studiengang gezielt bei der Vorbereitung auf das Studium zu unterstützen. In diesem Beitrag stellen wir die videobasierte interaktive Online-Lernumgebung viaMINT mit ihren verschiedenen Möglichkeiten zur Auffrischung der heterogenen Schulkenntnisse mittels „I-Learning: integrierendes, individualisiertes, intelligentes, interaktives E-Learning“ vor. Weiterhin erläutern wir die flexible Verwendbarkeit im Selbststudium, über eine Integration im Rahmen von Blended-Learning- oder Inverted-Classroom-Szenarien oder als Ergänzungsmaterial vor sowie während des Semesters.

Individualized and flexible learning is an important basis for the transition from school to higher education. This enables students with different educational backgroundsand existingknowledgeframeworks to prepare themselves for their individual course ofstudy in a very focussed way. This paper presentsthe video-based interactive online learning environment viaMINT, which offers a variety of ways to refresh school knowledge by means of “I-Learning”(integrated, individualized, intelligent, interactive e-learning). Furthermore, we explain its flexible usagein self-study,bothwhen integrated withinblended learning or inverted classroom scenarios andwhen used to provide supplementary material before and during the semester.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/15351
ISSN: 2219-6994
Review status: This version was peer reviewed (peer review)
Institute: Department Informations- und Elektrotechnik 
Fakultät Technik und Informatik 
Type: Article
Appears in Collections:Publications without full text

Show full item record

Page view(s)

40
checked on Dec 25, 2024

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Add Files to Item

Note about this record


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons