Publisher URL: https://hl.publia.org/hl/article/view/7
Publisher DOI: 10.63098/hl.2025.1.7
Title: Studentische Partizipation : eine demokratie-, organisations- und lerntheoretische Standortbestimmung
Other Titles: Student participation : a democratic, organizational, and learning-theory perspective
Language: German
Authors: Ditzel, Benjamin  
Keywords: Studentische Partizipation; partizipatives Organisieren; partizipatives Lehren; selbstgesteuertes Lernen; Student partizipation; participatory organizing; participatory teaching; self-regulated learning
Issue Date: 29-Aug-2025
Publisher: Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg
Journal or Series Name: Horizont Lehre, Perspektiven und Wege 
Volume: 1
Issue: 1
Project: Kompetenzen#weiter#entwickeln im digitalen Wandel 
Abstract: 
Ausgehend von normativen Forderungen nach studentischer Beteiligung und der empirisch belegten Vielfalt ihrer Ausprägungen zielt der Beitrag darauf, den Begriff studentische Partizipation konzeptionell zu schärfen. Demokratie-, organisations- und lerntheoretische Impulse dienen dazu, unterschiedliche Zielsetzungen, Rationalitäten, Formen, Grade und Praktiken studentischer Partizipation offenzulegen und zu strukturieren. Zur analytischen Schärfung wird eine Beschreibung unterschiedlicher Kontexte von Partizipation und damit zusammenhängender Partizipationsformen sowie eine Differenzierung zwischen Art und Umfang der Beteiligung vorgeschlagen.

Based on normative demands for student participation and the empirically proven diversity of its forms, this article aims to sharpen the conceptual definition of student participation. Ideas from democracy, organizational, and learning theory are used to reveal and structure the different goals, rationales, forms, degrees, and practices of student participation. To sharpen the analysis and design of student participation, the article suggests describing different contexts of participation and related forms of participation, as well as differentiating between the type and extent of participation.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.12738/18112
ISSN: 3052-1408
Review status: This version was peer reviewed (peer review)
Institute: Betriebseinheit Evaluation, Qualitätsmanagement, Akkreditierung 
Type: Article
Additional note: Die URL/DOI "https://doi.org/10.63098/hl.2025.1.7" lässt sich bisher nicht resolven (Stand: 01.09.2025).
Appears in Collections:Publications without full text

Show full item record

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Add Files to Item

Note about this record


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons