Publisher URL: | https://hl.publia.org/hl/article/view/34 | Publisher DOI: | 10.63098/hl.2025.1.34 | Title: | Studentische Partizipation zwischen Wunsch und Wirklichkeit : Ergebnisse einer empirischen Untersuchung | Other Titles: | Student participation between aspiration and reality : results of an empirical study | Language: | German | Authors: | Schrader, Saskia | Keywords: | Studentische Partizipation; Befragung; empirische Untersuchung; Student participation; students as partners; survey; empirical study | Issue Date: | 29-Aug-2025 | Publisher: | Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg | Journal or Series Name: | Horizont Lehre, Perspektiven und Wege | Volume: | 1 | Issue: | 1 | Project: | Kompetenzen#weiter#entwickeln im digitalen Wandel | Abstract: | Studentische Partizipation gilt als ein zentraler Anspruch hochschulischer Bildung und wird als ein wesentliches Element guter Lehre und akademischer Mitgestaltung an Hochschulen betrachtet. Jedoch zeigen sich in der Praxis Diskrepanzen zwischen der gewünschten Partizipation und der tatsächlichen Beteiligung der Studierenden. Der vorliegende Beitrag untersucht, welche förderlichen und hinderlichen Faktoren studentische Partizipation beeinflussen und welche Maßnahmen Hochschulen ergreifen können, um Partizipation zu ermöglichen und zu erleichtern. Grundlage der Analyse ist eine Befragung von Studierenden der HAW Hamburg. Die Ergebnisse zeigen, dass Studierende grundsätzlich ein hohes Interesse an Mitgestaltung haben und Partizipation als wichtig erachten. Entlang der Ergebnisse wird zudem aufgezeigt, welche Maßnahmen zur Förderung studentischer Partizipation an der HAW Hamburg nach der Befragung bereits umgesetzt wurden und wie Hochschulen grundsätzlich studentische Partizipation fördern können. Student participation is considered a central requirement of higher education and is regarded as an essential element of good teaching and academic involvement in higher education. However, in practice there are discrepancies between the desired level of participation and the perceived participation of students. This article examines which favorable and obstructive factors influence student participation and which measures higher education institutions can take to enable and facilitate participation. The analysis is based on a survey of students at Hamburg University of Applied Sciences. The results show that students are generally very interested in involvement and consider participation to be important. The results are also used to report on the measures that have already been taken to promote student participation at Hamburg University of Applied Sciences following the survey, and how higher education institutions can generally promote student participation. |
URI: | https://hdl.handle.net/20.500.12738/18114 | ISSN: | 3052-1408 | Review status: | This version was peer reviewed (peer review) | Institute: | Präsidium | Type: | Article | Additional note: | Die URL/DOI "https://doi.org/10.63098/hl.2025.1.34" lässt sich bisher nicht resolven (Stand: 01.09.2025). |
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