Publisher URL: | https://hl.publia.org/hl/article/view/26 | Publisher DOI: | 10.63098/hl.2025.1.26 | Title: | PartiPause : ein praktisches Partizipationsformat im Hochschulalltag | Other Titles: | PartiPause : a participatory format for everyday university life | Language: | German | Authors: | Schrader, Saskia Dietrich, Sieke Ramić, Hannah |
Keywords: | Studentische Partizipation; Praxisformat; PartiPause; studentische Beteiligung; Beteiligungsformat; Student participation; students as partners; practice format; student involvement; format of participation | Issue Date: | 29-Aug-2025 | Publisher: | Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg | Journal or Series Name: | Horizont Lehre, Perspektiven und Wege | Volume: | 1 | Issue: | 1 | Abstract: | Studentische Partizipation an Hochschulen steht vor Herausforderungen wie Zeitmangel, unzureichenden Informationen über Partizipationsmöglichkeiten sowie dem Gefühl der Einflusslosigkeit. Um diesen Hürden zu begegnen, haben wir an der HAW Hamburg ein niedrigschwelliges Partizipationsformat – die PartiPause – entwickelt. Diese ermöglicht es Studierenden, ihre Perspektiven spontan einzubringen und Einfluss auf das Hochschulgeschehen zu nehmen. Der vorliegende Beitrag stellt das Konzept und die praktische Umsetzung der PartiPause vor, präsentiert ausgewählte Ergebnisse und bespricht die Wirkung des Formats. Ziel des Beitrages ist es nicht nur, gewonnene Erkenntnisse zu teilen, sondern auch andere Hochschulen dazu zu animieren, das Format zu adaptieren und weiterzuentwickeln. Student participation at universities faces challenges such as a lack of time, insufficient information about participation opportunities and a feeling of lack of influence. To overcome these obstacles, we at HAW Hamburg have developed a low-threshold participation format – the PartiPause. This enables students to spontaneously contribute their perspectives and influence university events. This article presents the concept and practical implementation of the PartiPause as well as selected results and discusses the impact of the format. The aim of the article is not only to share the insights gained but also to encourage other universities to adapt and further develop the format. |
URI: | https://hdl.handle.net/20.500.12738/18115 | ISSN: | 3052-1408 | Review status: | This version was peer reviewed (peer review) | Institute: | Präsidium | Type: | Article | Additional note: | Die URL/DOI "https://doi.org/10.63098/hl.2025.1.26" lässt sich bisher nicht resolven (Stand: 01.09.2025). |
Appears in Collections: | Publications without full text |
Show full item record
Add Files to Item
Note about this record
Export
This item is licensed under a Creative Commons License