Publisher URL: https://hl.publia.org/hl/article/view/26
Publisher DOI: 10.63098/hl.2025.1.26
Title: PartiPause : ein praktisches Partizipationsformat im Hochschulalltag
Other Titles: PartiPause : a participatory format for everyday university life
Language: German
Authors: Schrader, Saskia 
Dietrich, Sieke 
Ramić, Hannah 
Keywords: Studentische Partizipation; Praxisformat; PartiPause; studentische Beteiligung; Beteiligungsformat; Student participation; students as partners; practice format; student involvement; format of participation
Issue Date: 29-Aug-2025
Publisher: Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg
Journal or Series Name: Horizont Lehre, Perspektiven und Wege 
Volume: 1
Issue: 1
Abstract: 
Studentische Partizipation an Hochschulen steht vor Herausforderungen wie Zeitmangel, unzureichenden Informationen über Partizipationsmöglichkeiten sowie dem Gefühl der Einflusslosigkeit. Um diesen Hürden zu begegnen, haben wir an der HAW Hamburg ein niedrigschwelliges Partizipationsformat – die PartiPause – entwickelt. Diese ermöglicht es Studierenden, ihre Perspektiven spontan einzubringen und Einfluss auf das Hochschulgeschehen zu nehmen. Der vorliegende Beitrag stellt das Konzept und die praktische Umsetzung der PartiPause vor, präsentiert ausgewählte Ergebnisse und bespricht die Wirkung des Formats. Ziel des Beitrages ist es nicht nur, gewonnene Erkenntnisse zu teilen, sondern auch andere Hochschulen dazu zu animieren, das Format zu adaptieren und weiterzuentwickeln.

Student participation at universities faces challenges such as a lack of time, insufficient information about participation opportunities and a feeling of lack of influence. To overcome these obstacles, we at HAW Hamburg have developed a low-threshold participation format – the PartiPause. This enables students to spontaneously contribute their perspectives and influence university events. This article presents the concept and practical implementation of the PartiPause as well as selected results and discusses the impact of the format. The aim of the article is not only to share the insights gained but also to encourage other universities to adapt and further develop the format.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.12738/18115
ISSN: 3052-1408
Review status: This version was peer reviewed (peer review)
Institute: Präsidium 
Type: Article
Additional note: Die URL/DOI "https://doi.org/10.63098/hl.2025.1.26" lässt sich bisher nicht resolven (Stand: 01.09.2025).
Appears in Collections:Publications without full text

Show full item record

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Add Files to Item

Note about this record


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons