Verlagslink: https://www.fzt.haw-hamburg.de/pers/Scholz/Airport2030/Airport2030_PRE_DLRK2019_InducedDragOfBoxWings_19-09-30.pdf
https://publikationen.dglr.de/?tx_dglrpublications_pi1[document_id]=490253
Verlagslink DOI: 10.5281/zenodo.4072303
Titel: Induced Drag Estimation of Box Wings for Conceptual Aircraft Design
Sprache: Englisch
Autorenschaft: Scholz, Dieter  
Herausgeber: Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt – Lilienthal-Oberth e. V. 
Schlagwörter: Luftfahrt; Luftfahrzeug; Flugmechanik; Aerodynamik; Flugzeugentwurf; Aviation; aircraft; flight mechanics; aerodynamics; aircraft design; wing; box wing; BWA; stagger; decalage; angle of attack; lift; drag; induced drag; Vortex Lattice Method; VLM; Prandtl; Oswald Factor; wind tunnel; static stability
Erscheinungsdatum: 2019
Verlag: Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V.
Teil der Schriftenreihe: Luft- und Raumfahrt - technologische Brücke in die Zukunft : Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2019 : 30. September-2. Oktober 2019, Darmstadt : Publikationen zum DLRK 2019 
Konferenz: Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2019 
Zusammenfassung: 
This presentation gives straight advice to calculate induced drag of box wings for the conceptual aircraft design phase. Common for passenger aircraft is a Box Wing Aircraft (BWA) with negative stagger: The forward wing is the low wing. As such the aft wing can use the vertical tail structure for highest h/b ratio. This configuration could use slight positive decalage (more angle of attack on the upper wing) to adapt the upper wing to the downwash from the front wing. However: Positive decalage can lead to separation already at lower angle of attack and hence reduced maximum lift coefficient. A conservative design should do without decalage. An unequal lift share (between forward and aft wing) – as required by static longitudinal stability – does not necessarily lead to increased induced drag at (typical) negative stagger. Wind tunnel measurements and Vortex Lattice Method (VLM) calculations lead to a proposal of "k-values" for the "box wing equation" not far from Prandtl's results.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/4671
Begutachtungsstatus: Unbekannt / keine Angabe
Einrichtung: Department Fahrzeugtechnik und Flugzeugbau 
Fakultät Technik und Informatik 
Forschungsgruppe Flugzeugentwurf und -systeme (AERO) 
Dokumenttyp: Präsentation
Enthalten in den Sammlungen:Publications without full text

Zur Langanzeige

Seitenansichten

75
checked on 26.12.2024

Google ScholarTM

Prüfe

HAW Katalog

Prüfe

Volltext ergänzen

Feedback zu diesem Datensatz


Alle Ressourcen in diesem Repository sind urheberrechtlich geschützt.