Fulltext available Open Access
License: 
Title: Systemergonomie am Beispiel Büro- und Bildschirmarbeitsplatz- Entwicklung eines E-Learning- Moduls
Language: German
Authors: Bourhim, Antje 
Issue Date: 5-May-2011
Abstract: 
Die vorliegende Bachelorarbeit beschäftigt sich mit der Entwicklung eines Drehbuches für eine Blended-Learning-Einheit mit dem Thema „Systemergonomie am Beispiel Büro- und Bildschirmarbeitsplatz“. Die Lerneinheit soll innerhalb eines Blended-Learning-Kurses im Modul „Ergonomie/ Arbeitswissenschaft“ an der Hochschule für Angewandte Wissenschaften in Hamburg an der Fakultät Life Sciences zum Einsatz kommen.
Diese Lerneinheit soll dem Lernenden, unabhängig von Ort und Zeit zu lernen, kommunizieren, informieren und Wissen zu erwerben und zu festigen. Dabei haben die Lernenden nicht nur die Möglichkeit ein eigenverantwortliches und flexibles Selbststudium durchzuführen sondern auch in Präsenzveranstaltungen die Gelegenheit der Face-to-Face- Kommunikation mit den Lehrenden und den Kommilitonen zu nutzen.
Die verschiedenen Medien wie Animationen, Bilder und Sprechtexte wurden so gewählt, dass eine intensive Auseinandersetzung mit den dargebotenen Inhalten angeregt wird. Die Vorgaben für die Gestaltung des Drehbuches und somit der einzelnen Kapitel und Materialien richten sich nach dem Autorenleitfaden des E-Learning-Kompetenzzentrums der Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg.

The Bachelor Thesis in hand deals with the development of a script for a Blended-Learning-Unit with the subject „System ergonomics using the example of office-workplace and workstation“.
The learning unit shall be applied within a Blended-Learning-Course and its module „Ergonomics/ Work Science“at the University of Applied Sciences in Hamburg at the department „Life Sciences“.
Independent from time and space, this learning unit shall allow the student to learn, communicate, inform and to acquire and consolidate knowledge.
Though the students do not only have the possibility to perform a self dependent and flexible study, but also the opportunity of face-to-face-communication with professors and fellow students during actual classes.
The various media as animations, pictures and accompanying commentary were chosen in that way, that an intensive examination about the presented topic is initiated. The guidelines for the composition of the script and consequently of every chapter and materials are conform to the authors guideline of the E-Learning Centre of Competence of the University of Applied Sciences Hamburg.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/5320
Institute: Department Ökotrophologie 
Type: Thesis
Thesis type: Bachelor Thesis
Advisor: Perger, Gabriele 
Referee: Simon, Frank 
Appears in Collections:Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
LS.OeT.BA.AB11.29-1.pdf5.93 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

123
checked on Dec 27, 2024

Download(s)

288
checked on Dec 27, 2024

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Note about this record


Items in REPOSIT are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.