License: | Title: | Erprobung von Echtzeit Ethernet basierten Automobil-Gateways in einem Prototypfahrzeug | Other Titles: | Testing of real-time ethernet based automotive gateways in a prototype vehicle | Language: | German | Authors: | Kuncke, Patrick | Issue Date: | 16-Jun-2016 | Abstract: | Echtzeit-Ethernet wird schon von vielen Automobil Herstellern selektiv eingesetzt und ist ein vielversprechender Kandidat, um die Kommunikation in zukünftigen Automobilen zu verbessern. An der Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg gibt es bereits ein Protoypfahrzeug mit eingebautem Real-Time Ethernet (RTE) Backbone Netzwerk. Diese Arbeit untersucht die Auswirkungen beim Einsatz von RTE Gateways im Prototypfahrzeug, welche für eine sanfte Migrationsstrategie CAN-Nachrichten via RTE Backbone senden. Die Entwicklung eines Konzeptes zum Senden von CAN Nachrichten via des RTE Backbone Netzwerks wird als erster Schritt durchgeführt, welches im Anschluss dann realisiert wird. Dazu werden die bestehenden RTE Gateways im Prototypfahrzeug neu konfiguriert und weiterentwickelt um CAN Nachrichten via RTE senden zu können. Anschließend folgen Messungen sowie eine Auswertung der Messdaten, um die Nachrichtenlaufzeit via RTE Backbone Netzwerk beurteilen zu können. Realtime Ethernet is widely used by automotive manufacturers for selected parts and is a promising candidate to improve the automotive communication networks in upcoming cars. At the University of Applied Sciences Hamburg already exists a car with integrated Realtime Ethernet backbone. This thesis investigates the impact of using Realtime Ethernet Gateways in the prototype vehicle which are sending CAN messages over the Realtime Ethernet backbone. The first step is to develop a concept to send CAN messages via the Realtime Ethernet backbone which will afterwards be realized. To achieve this the Realtime Ethernet gateways have to be reconfigured and further developed to send CAN messages via Realtime Ethernet. The final step will be to measure and evaluate the measured data to form an opinion over the transmit time via Realtime Ethernet. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12738/7378 | Institute: | Department Informatik | Type: | Thesis | Thesis type: | Bachelor Thesis | Advisor: | Korf, Franz | Referee: | Fohl, Wolfgang |
Appears in Collections: | Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
BA_Kuncke.pdf | 8.76 MB | Adobe PDF | View/Open |
Note about this record
Export
Items in REPOSIT are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.