Fulltext available Open Access
License: 
Title: Usability guidelines for the creation and evaluation of functional and engaging tutorials in computer games
Language: German
Authors: Gohl, Laura 
Issue Date: 11-Nov-2016
Abstract: 
Diese Bachelorarbeit stellt verschiedenen Richtlinien für die Erstellung und Bewertung von Tutorials (Einführungen) in Computerspielen auf. Dies wird erreicht, indem allgemeine Richtlinien aus der Literatur zur Erstellung von Spielen und Software diskutiert und auf für Tutorials interessante Richtlinien eingegrenzt werden. Darüber hinaus wurde eine Studie durchgeführt, welche die meisten der gefundenen Richtlinien bestätigt. Zusätzlich wurden einige neue Aspekte gefunden, welche insbesondere für Tutorials wichtig sind, wie die Frage nach überspringbaren Tutorials und die Probleme, die ein Spieler mit den Spielmechaniken haben könnte, sollte er aus Versehen das Tutorial verpassen.

This bachelor thesis establishes usability guidelines for the creation and evaluation of tutorials in computer games. It achieves this by discussing different guidelines found in literature for creating games and software in general and narrowing them down to relate specifically to tutorials. In addition to literature research a study was performed. This study does not only verify most of the pre-existing guidelines, it also discovered some new aspects uniquely important for tutorials as opposed to games in general, for instance the question if tutorials should be skippable and what problems might arise for the player regarding the game mechanics if a player misses the tutorial.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12738/7673
Institute: Department Medientechnik 
Type: Thesis
Thesis type: Bachelor Thesis
Advisor: Hebecker, Ralf 
Referee: Burkhardt, Steffen  
Enthalten in den Sammlungen:Theses

Dateien zu dieser Ressource:
Datei Beschreibung GrößeFormat
Gohl_Laura_160930.pdf9.36 MBAdobe PDFÖffnen/Anzeigen
Zur Langanzeige

Seitenansichten

243
checked on 08.11.2025

Download(s)

196
checked on 08.11.2025

Google ScholarTM

Prüfe

HAW Katalog

Prüfe

Feedback zu diesem Datensatz


Alle Ressourcen in diesem Repository sind urheberrechtlich geschützt.