Fulltext available Open Access
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSchäfer, Helmut-
dc.contributor.authorKeskin, Aylin
dc.date.accessioned2020-09-29T14:31:48Z-
dc.date.available2020-09-29T14:31:48Z-
dc.date.created2017
dc.date.issued2018-02-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12738/8247-
dc.description.abstractDie vorliegende Arbeit zeigt die technische Motivation für den Einsatz multipler Werkstoffe auf. Neben den vorteilhaften Eigenschaftsprofilen werden bestehende und zukünftige Anwendungen für die Automobilindustrie erläutert und bewertet. Im Rahmen des Life-Cycle-Assessment wird die Nachhaltigkeit des Einsatzes von multiplen Werkstoffen abgeschätzt und auf Optimierungspotenziale für eine höhere Energieeffizienz aufmerksam gemacht.de
dc.description.abstractThis paper deals with the technical motivation for the use of multiple materials. Besides the beneficial profile of properties, existing and future applications in the automotive industry are explained and assessed. The sustainability of those applications is evaluated in the context of a life-cycle-assessment and potentials of optimization for a higher energy efficiency are clarified.en
dc.language.isodede
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/-
dc.subject.ddc620 Ingenieurwissenschaften und Maschinenbau
dc.titleNachhaltige Konzepte für den Einsatz multipler Werkstoffe im Automobilbaude
dc.title.alternativeSustainable concepts for the use of multiple materials in the automotive industryen
dc.typeThesis
openaire.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
thesis.grantor.departmentDepartment Maschinenbau und Produktion
thesis.grantor.placeHamburg
thesis.grantor.universityOrInstitutionHochschule für angewandte Wissenschaften Hamburg
tuhh.contributor.refereeFriedrich, Olaf-
tuhh.gvk.ppn101411537X
tuhh.identifier.urnurn:nbn:de:gbv:18302-reposit-82496-
tuhh.note.externpubl-mit-pod
tuhh.note.intern1
tuhh.oai.showtrueen_US
tuhh.opus.id4191
tuhh.publication.instituteDepartment Maschinenbau und Produktion
tuhh.type.opusMasterarbeit-
dc.subject.gndLeichtbau
dc.subject.gndFaserverbundwerkstoff
dc.subject.gndBiegesteifigkeit
dc.subject.gndWerkstoffkunde
dc.type.casraiSupervised Student Publication-
dc.type.dinimasterThesis-
dc.type.drivermasterThesis-
dc.type.statusinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.thesismasterThesis
dcterms.DCMITypeText-
tuhh.dnb.statusdomain-
item.creatorGNDKeskin, Aylin-
item.fulltextWith Fulltext-
item.creatorOrcidKeskin, Aylin-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.advisorGNDSchäfer, Helmut-
item.languageiso639-1de-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_46ec-
item.openairetypeThesis-
Appears in Collections:Theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat
MA_Aylin_Keskin_2068470.pdf1.84 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

273
checked on Dec 27, 2024

Download(s)

737
checked on Dec 27, 2024

Google ScholarTM

Check

HAW Katalog

Check

Note about this record


Items in REPOSIT are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.